Khamis, 25 Februari 2010

Mesej Dari Kotak Pesanan: Adik Awira


Nama Anda: Adik Wira
  Alamat Email : awina78@gmail.com
  Perkara: Kemudahan...
Mesej: Assalamualaikum...dan Salam Sejahtera Satu Malaysia...
Apa khabar warga Kampung Air Baruk..? yang di luar atau di dalam kampung...
Alhamdulilah...Saya berkesempatan sekali lagi untuk meluangkan masa bercerita lagi di dalam blog ini...
Berita kematian penduduk Kampung Air Baruk semakin meningkat...maknanya warga Kampung Air Baruk semakin berkurangan yang tinggal di dalam Kampung Air Baruk itu sendiri..
Sedih juga mendapat tahu seorang demi seorang meninggalkan Kampung Air Baruk..
Tapi itu semua Ketentuan dan kehendak Allah..kita perlu reda..
Kita yang masih hidup teruskan perjuangan dalam mencari keredhaan-NYA. InsyaALLAH...
Untuk yang telah pergi sama-samalah kita sedekahkan AL-FATIHAH...
Saya terbaca e-mail Puan Hartini..Saya setuju dengan pendapat beliau..sangat setuju..
Apa pun dalam masa yang sama saya akur kita juga kekurangan tenaga muda untuk mengendalikan semuanya..nak harapkan orang tua..buka masa mereka lagi..tak terdaya untuk kita harapkan kepada mereka..sampai masa mereka nak berehat sahaja dan belajar agama..soal kemudahan dan segala infrastruktur yang ada di dalam Kampung Air Baruk adalah tanggungjawab kita yang muda-muda ni...
Sekarang saya nyatakan antara kekurangan dan kelebihan yang terdapat di Kampung Air Baruk..
Apa pun..Apa yang saya maklumkan ini hanyalah pendapat dari mata kasar saya...Saya kurang arif dan mungkin ada yang lebih peka sila betulkan makluman saya ini..
Kekurangan di Kampung Air Baruk..
1. Tiada surau...walaupun kita ada masjid Air Baruk tapi ianya sudah berdekatan dengan Pekan Jasin. Masjid Kampung Air Baruk ada juga fungsi tertentu..tapi jika ada Surau Kampung Air Baruk di tengah-tengah kawasan Kampung air Baruk itu yang terbaik..Tidak membebankan warga tua untuk datang ke surau...Dulu ada surau di Kampung Air Baruk ni..tapi disebabkan kontroversi dan fitnah manusia yang dengki hati..Surau itu di arahkan tutup..itu cerita dari sumber yang saya dapat...Jadi pendapat saya kita bina semula Surau Kampung Air Baruk..untuk kemudahan kita bersama juga. Bukan setakat untuk menunaikan silat saja dalam masa yang sama boleh buat aktiviti-aktiviti amal yang lain...itu pendapat saya..
2. Balairaya yang dekat selekoh ke Pekan Jasin tu..sampai sekarang saya tak tahu samada balairaya Kampung Air BAruk atau Balairaya Jasin...ada yang beritahu saya balairaya Air Baruk...kalau macam tu..apa kata dipindahkan balairaya tersebut juga di tengah-tengah Kampung Air Baruk...Meriahla Kampung Air baruk kalau ada balai raya di tengah-tengah kampung. Sebelah malam mungkin boleh lepak kat sana..terang-benderang..tak la..sunyi sepi aje Kampung Air Baruk ni..aktiviti pun banyak boleh dibuat..itu pendapat saya...
3. kalau diperhatikan sepanjang jalan Kampung Air Baruk perlu dibersihkan...saya rasa ini kerja Majlis Jasin...maintainance..entah ler kalau saya silap...banyak rumput-rumput yang tebal di sepanjang jalan..
4. Bina bus stop. Kebanyakkan yang tunggu bas tunggu depan rumah aje...betul...memang dari dulu budaya tunggu bas di Kampung Air BAruk macam tu..cuma kalau perlukan kelainan apa salahnyer..nampak cantik...
5. Rumah-rumah tinggal kepada pewaris..harap dapat bersihkan..keliling rumah...dah macam hutan belantara dah..sekadar cantik mata melihat apa salahnyer...banyak sangat rumah tinggal yang tak dipelihara...jalankan tanggungjawab sebagai pewaris...
6. Rondaan polis setiap hari...ada sebelum ini...rondaan polis dibuat tapi sekarang dah jarang buat rondaan..AJK tolong buat laporan..terutama rondaan perlu dibuat sebelah malam..Sebab ini kawasan pencil jadi rondaan perlu dibuat selalu...saya rasa kita ada kemudahan memberi laporan kepada pihak polis untuk memantau rumah yang tinggal lama. Cuma kita perlu bekerjasama dgn pihak polis untuk memberi maklumat lengkap. kalau tak beritahu mana pihak polis nak tahu...
7. Sampai sekarang saya tidak tahu siapa ahli jawatankuasa Kampung air Baruk..Puas saya cari dalam blog ni...cuma yang saya kenal Tok penghulu aje ni...orang-orang kuat Kampung Air Baruk tak diperkenalkan ke...sepatutnya tampil ke hadapan kenalkan diri dan maklumkan peranan dan fungsi anda..Senang nak hubung...
8. Pasukan kompang Kampung Air Baruk....
9. Pasukan marhaban/berzanji Kampung Air Baruk...
10. Kelas mengaji Kampung Air Baruk...
11. Pasukan Rukun Tetangga Kampung Air Baruk...
Walau bagaimanapun terima kasih kepada pihak-pihak tertentu dan pihak kerajaan yang telah memberikan kemudahan-kemudahan yang lain samada secara langsung ataupun tidak untuk penduduk Kampung Air Baruk...
Mungkin apa yang saya perkatakan ini adalah satu kesukaran untuk dilaksanakan sebab kita kekurangan penduduk dan tenaga.
Mana tahu untuk tahun-tahun yang akan datang...penduduk semakin bertambah..semua warga Kampung Air Baruk yang berhijrah ke bandar akan pulang dan menetap di sini..
Saya percaya Kampung Air BAruk boleh megah seperti dulu semula...saya percaya...apa pun kita doakan Kampung dan penduduk Air Baruk sentiasa selamat dan aman damai..InsyaALLAH...
Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Majlis Jasamu Dikenang - Group Wassap Kg. Air Baruk

As Salam dan Salam sejahtera. Alhamdulillah... baru-baru ini Group Wassap Air Baruk telah berjaya menjalankan program/majlis Jasamu Dikena...