Jumaat, 31 Julai 2009

Puasa Bakal Mendatang


Nama Anda: Adik Awira
Alamat Email : awina78@gmail.com
Perkara: PUASA BAKAL MENDATANG
Mesej: ASSALAMUALAIKUM....Warga kg Air Baruk di dalam kawasan mahupun di luar kawasan.
Bertemu semula di lebaran yang lain pulak cerita...
Kalau saya rindukan kampung halaman selain dari saya selalu telefon mak saya...dah tentu ler saya berkongsi rindu dalam blok Kg Air Baruk ni....
macam mana agaknyer...sekarang suasana di kampung. Macam yang mak saya cerita sama aje...tak ada apa yang berubah...tetap sunyi..tak macam dulu lagi...cuma yang buatkan kampung agak meriah bila ada kenduri kahwin atau majlis kenduri doa selamat...baru ler...nampak kelibat orang kampung...
tapi yang syoknyer...masa dulu...masa bulan puasa...bulan ramadhan..alamak...best benar! meriah!...asal petang aje...dah bertukar lauk dengan jiran2 kat sebelah yg dekat2...saya ingat lagi lepas berbuka ramai penduduk kampung datang menunaikan solat sunat terawih kat surau....best..ramai betul orang datang...solat isyak sama2..solat sunat sama2...kadang2...ada buat ceramah agama...tapi surau kat kg itu tak kekal lama...rasanyer penduduk kg air baruk tau...kat mana sebelum masjid kg air baruk dibangunkan semula ada sebuah surau di kg air baruk satu ketika dulu...tapi yang sedihnyer...surau itu tak kekal lama...nak tau kenapa..biarlah saya aje yang tau...rasanyer ada jugak segelintir orang kampung yg tau kenapa...
surau tu...ditutup bukan disebabkan masjid kg air baruk dibuka semula...tak bukan sebab itu...ada banyak sebab lain...yang tak masuk diakal fikiran...lama jugak surau itu tersergam indah khusus untuk memudahkan penduduk kg air baruk menunaikan solat secara berjemaah...tapi kebiasaannya di sebelah malam..tapi setiap malam...mesti ada penceramah datang mengajar..best...banyak ilmu dapat walaupun masa tu saya masih kecil lagi...tapi..boleh ler faham sikit-sikit apa yang ustaz itu ceramah...eh!lama la surau tu...buka...sampai satu masa tiba-tiba surau itu tutup pulak...pelik! saya tanya mak dan arwah abah kenapa tutup? mak dan arwah abah diam aje...dah lama sikit bau cerita...baru saya faham kenapa...tapi memang tak patut...tak patut...tak patut...biarlah Allah yang menentukan..
Ha!..
ish2 ish2 ish2 meleret-leret...
Masjid kampung air baruk kat simpang tu pun dah cantik sangat yek? saya ingat lagi masa kecik dulu selalu mengaji kat situ..lepas balik dari sekolah agama..terus pegi mengaji..dengan sape? sape lagi ustaz mengaji yang paling hot dalam senarai...orang panggil...\\\'tok busu ali\\\'! arwah dah...rotan mesti ada kat tangan tapi arwah tok ali..best! tak garang...saya suka belajar mengaji dari arwah tok ali ni...dari awal sampaila saya khatam..Semoga Allah Cucuri Rahmat ke atas Rohnya...
Bulan Ramadhan dah nak dekat...bagaimana agaknya sambutan di kampung air baruk ni...bubur lambuk ada lagi ke tidak ek...
anak-anak muda yang ada kat luar sana bulan puasa ni...jangan lupa balik kampung ok...
--
Visitor Ip: 115.133.72.149

Tiada ulasan:

Majlis Jasamu Dikenang - Group Wassap Kg. Air Baruk

As Salam dan Salam sejahtera. Alhamdulillah... baru-baru ini Group Wassap Air Baruk telah berjaya menjalankan program/majlis Jasamu Dikena...